Konak Belediyesi’nin kentteki tarihi yapıları halka kazandırmak için yürüttüğü çalışmalardan biri olan “Konak Belediyesi Hamdi Dalan Sabun Müzesi” için restorasyon süreci düzenlenen törenle başladı. Göreve başladıkları ilk andan itibaren Konak’ın tarihi mirasını korumayı ve topluma kazandırmayı amaçladıklarını aktaran Konak Belediye Başkanı Nilüfer Çınarlı Mutlu, “Bugün, yıllardır sessizliğe bürünmüş olan bir binayı tekrar ayağa kaldırmak ve kentin Konak hafızasını yeniden canlandırmak için toplandık. Çünkü bir kent geçmişine sahip çıktığı oranda güçlenir, büyür, gelişir. Yıllar boyunca bu kentin ekonomik ve sosyal yaşamına tanıklık etmiş, bizzat üretimin içinde bulunmuş Abdi Dalan Sabun Fabrikası bugün yepyeni bir yolculuğa çıkıyor. Bu anın heyecanını tarif etmek gerçekten çok zor. Göreve geldiğimiz ilk günden bu yana Konak'ın tarihi mirasını korumayı, görünür kılmayı ve kente tekrar kazandırmayı amaçladık. Yakın zamanda Basmane'deki Kıllıoğlu Hamamı'nı restore ettik ve orayı bir sergi salonu, sanat eserlerinin sergilendiği bir galeriye dönüştürdü. Tuzcu Mahallesi'nde belediyemize yakın zamanda bağışlanan iki evin restorasyonu için kuruldan onay aldık, yakında ihaleye çıkıyoruz. Yine Basmane'de bize bağışlanan, 29 yıllığına bağışlanan bir başka konutun restorasyon projesine başlıyoruz. Şimdi yıllardır beklenen, pek çok kişinin ‘Acaba bir gün yeniden canlanacak mı?’ dediği Abdi Dalan Sabun Fabrikası için valiliğimizin desteğiyle yeni bir yolculuğa çıkıyoruz. Bu yapının restorasyonu bittiğinde kuşkusuz sadece bir müze olmayacak. Burada atölyelerle deneyimler kazanılacak, çocuklar geleneksel üretim kültürünü öğrenecek; araştırmacılar, sanatçılar ve ziyaretçiler bu kentin üretim hafızasını keşfedecek. Ve aynı zamanda Kemeraltı'nın tarihi dokusunu görünür kılma yolunda çok büyük bir adım atılmış olacak” dedi.

Hamdi Dalan Sabun Fabrikasi Muzeye Donusuyor (1)-1

‘12 yıl sonra projeye başladık’

Bina hakkında atılan ilk adımın Konak Belediyesi’nin önceki başkanlarından olan Hakan Tartan zamanında atıldığını aktaran Mutlu, “Bugün baktım, biz bu binayı ne zaman almışız diye. 2013 yılında sevgili Hakan Tartan başkanım Aysu Hanım ile birlikte bir protokol yapmış ve 31 Ocak 2014'te de tapu tescili yapılmış. Ve ne büyük tesadüf ki, ben de Mimarlar Odası'nın bir tapu işi için tapudaydım ve Aysu Hanım çok heyecanla buranın Konak Belediyesi ile birlikte sabun müzesi olacağını söylemişti. Çok da mutlu olmuştuk. 12 yıl sonra bize kısmet oldu bu projeyi hayata geçirmek. O yüzden hani başından beri süreci bildiğim, ekleyeceğim bir işin bugün başlangıcını sizlerle paylaşmak çok heyecan verici. Ben başta İzmir Valimiz Sayın Süleyman Elban'a bize bu binanın restorasyonunda yüzde 70'ini valilik fonundan karşıladığı için, bu kararı alıp bizi desteklediği için çok teşekkür ediyorum. Emeği geçen tüm çalışma arkadaşlarıma, geçmiş dönem belediye başkanlarımıza, meclis üyelerimize, kurumlarımıza, destek veren herkese çok teşekkür ediyorum. Şimdi önümüzde 540 günlük bir inşaat süreci var. Yüklenicimizin de bize sözü var; hiçbir gecikme olmadan, hatta belki 540 günden de önce bu binayı yapıp bize teslim edecek” şeklinde konuştu.

Hamdi Dalan Sabun Fabrikasi Muzeye Donusuyor (2)

‘İşçi olarak girdi’

Babası Hamdi Dalan’ın sıfırdan başlayarak bir şirket kurduğunu aktaran Aysu Dalan Benlioğlu, onun sözüne karşılık olarak binayı halka kazandırmak istedikleri için 2013 yılında harekete geçtiklerini belirterek, “Burası babamız Hamdi Dalan’ın işçi olarak girip sonradan satın aldığı fabrika binamız. Sıfırdan başlayıp da fabrika sahibi olmak, Cumhuriyet döneminin başarılarındandır. Babamız belirli bir iş hacmine ulaştıktan sonra hayır işlerine başladı. ‘Haktan geleni halk ile paylaşmak gerek’ derdi. Bu arada babamızın İzmir’e kazandırdığı diğer eserlerini de sırası gelmişken bir saymak isterim. Yağhaneler’e bir ilkokul, Şemikler’e bir ilkokul, Gültepe’ye özel çocuklar için bir eğitim merkezi, Bornova’ya Kanser Araştırma Hastanesi, Behçet Uz Çocuk Hastanesi’ne 4 katlı bir ek bina, Konak’ta Ortopedi Pavyonu... Şu anda yerinde yok, yıkılmış. Haberimiz olmadan yıkılmış, yok şu anda. O yıllarda, 1967’de Ege Üniversitesi Rektörü olan Profesör Doktor Vehbi Göksel’in babam için söylediği bir söz vardır; bu bizim için çok kıymetli: ‘İlim yaptıran adam Hamdi Dalan’ der. Hele babamın ilkokul mezunu olduğunu düşünürsek, ne kadar kıymetli olduğunu daha iyi anlıyoruz. Gelelim binamızın hikayesine... Biz bu binayı müze yapmak için çok uzun yıllar önce yola çıktık ve çok uğraş verdik. Bir gün yurt dışındayken arkadaşım Osman Gaffaroğlu bir telefonla haber verdi Konak Belediyesi’nden; ‘Mihriban Yanık Hanımefendi’yi ara, seni arıyor ısrarla’ dedi. Hemen aradık. Mihriban Hanım vasıtasıyla Hakan Tartan Beyefendi’ye, Konak Belediye Başkanımıza ulaştık. Onların çok büyük ilgisiyle bu işe başladık. Arkadan gelen belediye başkanlarımızla nedense bu iş pek yürümedi. Fakat Konak Belediye Başkanımız Nilüfer Çınarlı Mutlu Hanımefendi’nin gelişiyle bu iş çok hızlandı” ifadelerini kullandı.

Kaynak: Filiz Erol